The In-Between

Direktlänk till inlägg 16 mars 2010

Premiär inlägg efter karaktärs fundering.

Av theinbetween - 16 mars 2010 07:08

Nu kan man ju undra hur detta förhåller sig och sanningen är att denna blogg, eller tanken bakom, födes strax efter mitt senaste förhållande. Jag vill inte påstå att förhållandet var det som drev mig hit, det som drev mig hit var mina funderingar i förhållandets efterdyningar, funderingar som i mångt och mycket gick ut på om jag verkligen var den person som mitt ex påstod. Helt vanliga ”varför blev jag lämnad”-tankar helt enkelt. Detta är nu ganska länge sedan förhållandet tog slut men av någon anledning så fick jag en uppenbarelse nyligen, i en av de frågor som ofta förekommer i förhållanden.

Något som jag ofta fick höra av mitt ex var att jag inte inte öppnade mig och att mitt ex inte fick lära känna mitt sanna jag, något som förmodligen alla känner igen sig i. Jag har aldrig haft problem med att erkänna mina brister och att jag inte öppnat mig fullständigt stack jag inte under stolen med, även om det måste tilläggas att jag aldrig öppnat mig mer än vad jag gjorde mot mitt ex. Detta var utan tvivel ett av de stora problemen i förhållandet och mitt sanna jag var tydligen någon som inte hade förtroende för mitt ex eller någon som inte ville ha ett förhållande. Hur som helst så avslutade vi förhållandet i, mer eller minde, samförstånd. Dock så förföljde mitt sanna jag mig under sorgeperioden och jag funderade på vem mitt sanna jag egentligen är.


Jag återhämtade mig så småningom och mitt sanna jag förpassades till den plats där hon befunnit sig innan förhållandet. Det gick en tid och nyligen så kom de svar som jag hade sökt när jag var som mest ledsen. Vem är mitt sanna jag? Den bild som jag tidigare hade, och som många andra har, är att man har en kärnperson. Den man är inners inne, och att man sedan tar på sig olika roller beroende på vem man umgås med. Detta med roller är något som vi alla är fullt medvetna om att det är så livet ser ut. Det jag vill hävda är det inte finns något sant jag, ingen kärnperson som väntar på att upptäckas. Jag vill istället hävda att vi har kärn-värderingar. Värderingar och åsikter som vi sedan har som grund i alla våra roller.


Så vad är då skillnaden mellan en kärnperson och kärn-värderingar? Några skulle säga inget, jag påstår att skillnaden ligger i att kärnpersonen är jaget men kärn-väderingar är jagets grundläggande åsikter. I praktiken innebär båda dessa att de roller vi har i samhället, inom familjen och på nätet bara är olika delar av oss, och jag tror inte att någon vill invända mot detta. Men då läran om ett ”sant jag” ser dessa roller som förlängningar eller förvanskningar av jaget, så leder kärn-värderingar istället till att varje roll är en del av jaget och att det är summan av alla dessa roller som bildar det sanna jaget.


Som avslutning vill jag nämna att två av bieffekterna från ”summan av rollerna” är den intressanta distinktionen att man alltid är sig själv, oavsett situation, och den svårsmälta slutsatsen att ingen kommer känna ens ”sanna jag” utan att lära känna alla ens roller.


/ MD.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av theinbetween - 17 april 2011 13:00

Är helt klart något som jag själv saknar, eller kanske inte saknar, är väldigt dålig att ta. I mångt och mycket handlar det om att tiden springer iväg. Man säger sig att man skall göra lite mer lite oftare och sen har det gått två månader utan att nå...

Av theinbetween - 17 april 2011 12:00

Vet inte om detta är något för mig egentligen. Har snittat ett inlägg per månad, eller ungefär tolv på ett år. Men det är som trevligt att komma hit och skriva av sig ibland.Senast så var det November och jag hade nyligen blivit av med arbetet och be...

Av theinbetween - 7 november 2010 17:15

Okej. Livet började leka på allvar. Någorlunda fast arbete. Socialt umgänge. Date'er. Allt som gjorde att jag var nöjd. Sedan pang.   Inget arbete. och med inkomst försvinner ganska mycket socialt umgänge, åtminstone att träffa nya människor. Vil...

Av theinbetween - 22 juli 2010 18:14

Har nu varit ledig i två dagar och hur har då vädret varit i Luleå? Jo. Regn, rusk och blåst. Hade velat njuta av dagarna på en strand men nu har jag istället suttit alldeles för mycket framför TV'n. Har iofs avslutat två böcker så har bara en kvar...

Av theinbetween - 19 juli 2010 03:16

Som vanligt så har tiden sprungit.   - Har fått ett extra jobb. Väldigt lukrativt för tllfället. Med lite tur blir jag kvar i höst och får fast anställning till december.   - Har firat midsommar med familjen och mina bröders respektive. Under...

Ovido - Quiz & Flashcards