The In-Between

Direktlänk till inlägg 16 april 2010

Fördomar - Nödvändiga

Av theinbetween - 16 april 2010 17:00

Tillbaka efter påskfirande med familjen, och en vecka med fixande i lägenheten, hamnade jag framför The Tyra Banks Show igår. Avsnittet handlade om första intryck och hur dömande dessa kan vara. Det som gjorde det lite extra intresant var att de bjöd in människor som sedan dömde människor på fotografier utan att veta att de senare skulle få försvara sina intryck när de träffade modellerna i studion.


Att det blev mycket heta känslor var förväntat, det jag inte förväntade mig var att programet skulle vara så ensidigt. Hela programmet gick ut på att det är fel att döma människor på förhand. Det fanns nästan inget utrymme för en mer nyanserad bild.


De flesta håller med om att det är fel att låta våra fördomar ta kontrollen över våra intryck, att vi borde försöka lära känna människor istället för att dra alla över en kam. Men inget av detta säger att fördomar i sig är dåliga. Det är hur vi förhåller oss till dem som vi måste se över.


Att ha ge uttryck för en fördom är det samma som att ge uttryck för en omedelbar känslomässig disposition som objektet för fördomen väcker inom oss. Det har inget med vad vi logiskt tycker och tänker utan vad vi känner.


Jag själv anser mig vara ganska fördomsfri, men för bara några dagar sedan var jag på väg till matvaruaffären. På en relativt enslig gångväg mötte jag två mörkhyade killar i 20års åldern. Klockan var runt fyra på eftermiddagen och det var fortfarande ljust ute. Det fanns alltså ingen logiskt eller rationel anledning för mig att känna mig hotad, men ändå fick jag en känsla av de var där för att råna mig. Jag är inte stolt över detta för jag insåg lika snabbt som känslan kom att det förmodligen inte var någon fara, men känslan dröjde sig kvar.


Det jag säger är att fördomar och första intryck är tveeggat. Det finns inga fel i att ha förutfattade meningar så länge man är bered att förändra och ifrågasätta dem. Och självklart inte sprida rykten och skvaller.


Se även:

Tyra Banks Show avsnitt 174


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av theinbetween - 17 april 2011 13:00

Är helt klart något som jag själv saknar, eller kanske inte saknar, är väldigt dålig att ta. I mångt och mycket handlar det om att tiden springer iväg. Man säger sig att man skall göra lite mer lite oftare och sen har det gått två månader utan att nå...

Av theinbetween - 17 april 2011 12:00

Vet inte om detta är något för mig egentligen. Har snittat ett inlägg per månad, eller ungefär tolv på ett år. Men det är som trevligt att komma hit och skriva av sig ibland.Senast så var det November och jag hade nyligen blivit av med arbetet och be...

Av theinbetween - 7 november 2010 17:15

Okej. Livet började leka på allvar. Någorlunda fast arbete. Socialt umgänge. Date'er. Allt som gjorde att jag var nöjd. Sedan pang.   Inget arbete. och med inkomst försvinner ganska mycket socialt umgänge, åtminstone att träffa nya människor. Vil...

Av theinbetween - 22 juli 2010 18:14

Har nu varit ledig i två dagar och hur har då vädret varit i Luleå? Jo. Regn, rusk och blåst. Hade velat njuta av dagarna på en strand men nu har jag istället suttit alldeles för mycket framför TV'n. Har iofs avslutat två böcker så har bara en kvar...

Av theinbetween - 19 juli 2010 03:16

Som vanligt så har tiden sprungit.   - Har fått ett extra jobb. Väldigt lukrativt för tllfället. Med lite tur blir jag kvar i höst och får fast anställning till december.   - Har firat midsommar med familjen och mina bröders respektive. Under...

Ovido - Quiz & Flashcards